Tadeusz Góra, medal za przelot szybowcem 577,8 km Lilienthala

Tadeusz Góra, medal za przelot szybowcem 577,8 km Lilienthala
Autor Eugeniusz Kwiatkowski
Eugeniusz Kwiatkowski09.01.2024 | 7 min.

Tadeusz Góra jako 20-latek dokonał historycznego lotu szybowcem na odległość 578 km, za co otrzymał prestiżowy medal Lilienthala. Był to najdłuższy przelot wykonany w 1938 roku, który przeszedł do historii światowego szybownictwa. Młody pilot z Wilna pokonał trasę z Bezmiechowej do Solecznik Małych, bijąc rekord Polski. Tym samym pokonał radzieckiego pilota, który leciał 619 km. Polak jako pierwszy na świecie otrzymał najważniejszą nagrodę w szybownictwie.

Tadeusz Góra zdobywa medal Lilienthala

W 1938 roku 20-letni polski pilot Tadeusz Góra dokonał historycznego wyczynu, za który został uhonorowany prestiżowym medalem Lilienthala. Był to przelot szybowcem na odległość aż 578 km z miejscowości Bezmiechowa do Solecznik Małych pod Wilnem.

Lot ten przeszedł do historii światowego szybownictwa, jako najdłuższy przelot wykonany w 1938 roku. Młody pilot pobił w ten sposób rekord Polski w locie na odległość. Tym samym pokonał także radzieckiego pilota Kartaszewa, który przeleciał 619 km na szybowcu dwumiejscowym.

Prestiżowa nagroda dla Polaka

Medal Lilienthala był przyznawany corocznie przez Międzynarodowy Związek Lotniczy za najlepszy wyczyn na szybowcu. Tadeusz Góra jako pierwszy pilot na świecie otrzymał tę nagrodę. Było to nie tylko docenienie jego osiągnięcia, ale także potwierdzenie wysokiego poziomu polskiego szybownictwa przed II wojną światową.

Informacja o przyznaniu medalu Lilienthala polskiemu pilotowi ukazała się na pierwszej stronie "Gazety Lwowskiej" 10 stycznia 1939 roku. Wydarzenie opisał też magazyn lotniczy "Skrzydlata Polska", podkreślając znaczenie tego sukcesu dla polskiego lotnictwa.

Najdłuższy przelot szybowcem w 1938 roku

Historyczny lot, który przyniósł Tadeuszowi Górze sławę i prestiżowe odznaczenie, miał miejsce 18 maja 1938 roku. Trasa liczyła aż 578 km i wiodła z Bezmiechowej do Solecznik Małych na terenie ówczesnej Polski, na obszarze obecnej Litwy.

20-letni pilot wykonał ten przelot szybowcem PWS-101, który był wówczas jedną z najnowocześniejszych konstrukcji na świecie. Sam Tadeusz Góra podkreślał później, że polskie szybowce z lat 30. XX wieku reprezentowały absolutną światową czołówkę.

Warunki pogodowe tego dnia były wyjątkowo sprzyjające dla długodystansowego lotu szybowcem. Dlatego opiekun Tadeusza Góry namówił go do podjęcia próby pobicia rekordu kraju. Młody pilot bez specjalnych przygotowań wystartował więc o świcie w stronę odległych o setki kilometrów Solecznik.

Młody talent z Wilna

Tadeusz Góra urodził się w 1918 roku w Krakowie. W 1934 roku jako 16-latek rozpoczął treningi szybowcowe w Aeroklubie Wileńskim. W krótkim czasie stał się jednym z najbardziej utalentowanych pilotów przedwojennej Polski.

Już w wieku 20 lat popisał się niezwykłym wyczynem, bijąc rekord kraju w locie na odległość. Dwa lata później zdobył złotą odznakę szybowcową z trzema diamentami, co było ogromnym osiągnięciem.

„Za swój największy sukces zawodowy uważam to, że mogłem wziąć udział w II wojnie światowej. To było dla każdego Polaka marzenie. Mi się udało” – wspominał później Tadeusz Góra.

Czytaj więcej: Willa Komendanta - luksus w cieniu Zagłady

Tadeusz Góra bije rekord Polski na odległość

Majowy lot Tadeusza Góry w 1938 roku na trasie Bezmiechowa-Soleczniki był nie tylko jego osobistym sukcesem. Pilot ustanowił wówczas nowy rekord Polski w locie na odległość, wynoszący 578 km.

Dokonał tego w wieku zaledwie 20 lat, co było ewenementem w skali światowej. Żaden inny pilot nie potrafił wtedy przelecieć takiego dystansu na szybowcu. Dlatego Międzynarodowy Związek Lotniczy docenił wyczyn Polaka, przyznając mu prestiżowy medal.

Sam rekord Polski w locie na odległość przetrwał zaledwie 2 lata. W 1940 roku pobił go inny polski pilot - Adam Zientek, osiągając 665 km. Niemniej przelot Góry na zawsze pozostał kamieniem milowym w historii polskiego szybownictwa.

Pilot Odległość lotu Rok
Tadeusz Góra 578 km 1938
Adam Zientek 665 km 1940

Młody pilot z Wilna leci 578 km do Solecznik

Bezpośrednim powodem historycznego lotu Tadeusza Góry były znakomite warunki pogodowe tego dnia. Jednak sam Góra od dawna marzył o pokonaniu magicznej bariery 500 km na szybowcu.

Start nastąpił 18 maja 1938 roku o świcie z lotniska w Bezmiechowej. Pilot leciał nowoczesnym szybowcem PWS-101. Warunki okazały się na tyle dobre, że po 10 godzinach lotu wylądował w Solecznikach oddalonych o 578 km.

20-letni pilot wykorzystał doskonałą pogodę i wiedzę na temat panujących tam prądów powietrznych. Dzięki temu pokonał ogromny dystans, bijąc rekord Polski. Zdobył przy tym międzynarodowy prestiż dla polskiego lotnictwa.

  • Start nastąpił 18 maja 1938 roku z Bezmiechowej
  • Pilot leciał nowoczesnym szybowcem PWS-101
  • Lądowanie po 10 godzinach lotu w Solecznikach Małych
  • Długość trasy wyniosła 578 km
  • 20-letni Tadeusz Góra pobił rekord Polski na odległość

20-letni Tadeusz Góra na szczycie światowego szybownictwa

Mając zaledwie 20 lat, Tadeusz Góra wspiął się na szczyt światowego szybownictwa dzięki historycznemu przelotowi na odległość 578 km. W tamtych czasach taki dystans uważany był za nieosiągalny dla pilota szybowca.

Młody wiek pilota dodatkowo podkreślał jego niezwykły talent. Stał się tym samym idolem i wzorem do naśladowania dla polskiej młodzieży marzącej o lataniu. Jego sukces był doskonałą promocją polskiego szybownictwa.

Sam Tadeusz Góra kontynuował karierę lotniczą również podczas II wojny światowej, walcząc w polskich dywizjonach w Wielkiej Brytanii. Po wojnie nadal osiągał sukcesy sportowe, zdobywając m.in. tytuł mistrza Polski w 1962 roku.

W uznaniu zasług dla polskiego lotnictwa został awansowany do stopnia generała brygady. Do końca życia pozostał aktywny zawodowo, pilotując samoloty i śmigłowce. Zmarł w 2010 roku mając 91 lat.

Polak triumfuje nad radzieckim pilotem w locie na odległość

Przelot Tadeusza Góry z maja 1938 roku miał jeszcze jeden wymiar - sportowej rywalizacji z radzieckim pilotem Kartaszewem o prestiżowy medal Lilienthala.

Kartaszew kilka tygodni wcześniej przeleciał 619 km na dwumiejscowym szybowcu, bijąc z kolei rekord Związku Radzieckiego. Wydawało się, że to on zdobędzie nagrodę za najlepszy lot roku.

Jednak 20-letni Polak pokonał go, osiągając 578 km na szybowcu jednomiejscowym. Tym samym udowodnił wyższość polskiej myśli technicznej nad radziecką i triumfował w międzynarodowym współzawodnictwie.

„Przyznanie medalu Lilienthala polskiemu pilotowi jest wyrazem uznania dla polskiego szybownictwa, które stać nie tylko na osiągi równorzędne z najlepszymi na świecie, ale i na najlepsze w skali bezwzględnej” - pisał „Skrzydlata Polska”.

Zwycięstwo Polaka było znakomitą promocją kraju na arenie międzynarodowej. Pokazało, że mimo młodego wieku rodzime lotnictwo sportowe może konkurować z najlepszymi na świecie.

Podsumowanie

Artykuł przedstawia niezwykłe osiągnięcie polskiego pilota Tadeusza Góry, który jako 20-latek w 1938 roku przeleciał szybowcem rekordowy dystans 578 km. Został za to uhonorowany medalem Lilienthala przez Międzynarodowy Związek Lotniczy. Był to wielki sukces młodego sportowca z Wilna, który na zawsze wpisał się w historię polskiego i światowego szybownictwa.

Przelot na trasie Bezmiechowa-Soleczniki był w tamtych czasach czymś niezwykłym. Żaden inny pilot nie potrafił przelecieć takiego dystansu na szybowcu. Dlatego wyczyn Polaka został doceniony przez najważniejszą organizację lotniczą. Tadeusz Góra pokonał także swojego radzieckiego rywala, co miało wymiar propagandowy.

Artykuł przybliża sylwetkę nieprzeciętnego sportowca, który już jako nastolatek rozpoczął treningi szybowcowe w Aeroklubie Wileńskim. W krótkim czasie stał się czołowym pilotem przedwojennej Polski. Jego rekordowy przelot w 1938 roku na zawsze przeszedł do historii polskiego lotnictwa.

Materiał pokazuje, jak wielkim autorytetem dla młodzieży był młody, utalentowany pilot z Wilna. Swoją pasją i zaangażowaniem promował szybownictwo, zwiększając jego popularność. Dzięki nieprzeciętnym umiejętnościom wzbił się na szczyt światowego sportu lotniczego, dając powody do dumy całej Polsce.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Ogień w Birkenau - pożar w krematoriach Auschwitz
  2. Polskie państwo podziemne w czasie II wojny światowej
  3. Kim był Rudolf Höss - portret komendanta Auschwitz?
  4. Te kobiety przetrwały piekło Auschwitz. Ich historie wstrząsają
  5. Cyklon B - trujący środek używany do masowych mordów
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Eugeniusz Kwiatkowski
Eugeniusz Kwiatkowski

Historia Auschwitz to moja pasja. W moich tekstach staram się przekazywać ważne informacje i zachować pamięć o tragicznych wydarzeniach tamtych czasów.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły