Lotnisko Okęcie w Warszawie ma niezwykłą historię, sięgającą 90 lat wstecz. Przez dziesięciolecia było ono polskim oknem na świat, łączącym nasz kraj z resztą Europy i świata. Początkowo nowoczesny port lotniczy, potem arena walk w obliczu najeźdźców, a następnie obiekt o strategicznym znaczeniu – Okęcie odegrało kluczową rolę w historii Polski.
Historia budowy lotniska Okęcie w latach 1924-1934
W 1924 roku władze Warszawy zakupiły 460 hektarów gruntów w osadzie Okęcie, aby zbudować nowoczesny port lotniczy. Trzy lata później rozpoczęto prace, a budowa pochłonęła około 10 milionów złotych. W 1932 roku wytyczono Aleję Żwirki i Wigury, która miała połączyć lotnisko Okęcie z centrum Warszawy.
Lotnisko Okęcie w Warszawie zostało uroczyście otwarte 29 kwietnia 1934 roku. Nowy terminal z pastelową halą, kasą biletową, urzędem celnym i restauracją na piętrze był nowoczesnością na skalę europejską. Do końca tego roku obsłużono 10 750 pasażerów, otwierając Polsce okno na świat.
Wraz z rozwojem lotniska Okęcie rozwijał się także krajowy przemysł lotniczy. W 1934 roku wytwórnia płatowców PZL przeniosła się na teren lotniska, zatrudniając 3,6 tys. pracowników. Lotnisko Okęcie stało się jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w ówczesnej Polsce.
- W 1924 roku zakupiono grunty pod budowę lotniska Okęcie
- Uroczyste otwarcie portu lotniczego nastąpiło 29 kwietnia 1934 roku
- Do końca 1934 roku lotnisko obsłużyło 10 750 pasażerów
- Na terenie lotniska działała wytwórnia płatowców PZL
Lotnisko Okęcie w kampanii wrześniowej i Powstaniu Warszawskim
We wrześniu 1939 roku lotnisko Okęcie było jednym z pierwszych celów nalotów Luftwaffe. Uszkodzone zostały hangary, tory kolejowe i budynki PZL. Okęcie bronili polscy lotnicy, jednak 8 września Niemcy zajęli teren lotniska.
W 1942 roku załoga brytyjskiego bombowca wykonała jedyny udokumentowany nalot na okupowaną Warszawę, zrzucając bomby na pas startowy Okęcia. Podczas Powstania Warszawskiego w 1944 roku lotnisko było areną ciężkich walk między oddziałami polskiego podziemia a Niemcami.
Bombowce nurkujące Luftwaffe stacjonujące na Okęciu wykonały ponad 1400 nalotów na pozycje powstańcze i budynki zajmowane przez cywilów. Ten kluczowy dla Niemców obiekt był zaciekle broniony, a powstańcy ponieśli ciężkie straty w walkach o ten teren.
- We wrześniu 1939 roku Okęcie było celem nalotów Luftwaffe
- W 1942 roku brytyjski bombowiec zbombardował pas startowy Okęcia
- Podczas Powstania Warszawskiego w 1944 roku Okęcie było areną ciężkich walk
- Niemieckie bombowce nurkujące stacjonujące na Okęciu wykonały ponad 1400 nalotów
Czytaj więcej: Niesamowite sceny na przedwojennych stadionach - będziesz w szoku!
Lotnisko Okęcie w okresie powojennym i PRL-u
Po wyzwoleniu Warszawy w 1945 roku rozpoczęto odbudowę zniszczonego lotniska Okęcie. Do 1947 roku zbudowano prowizoryczny terminal, drogę startową i hangary. W latach 50. uruchomiono połączenia głównie ze stolicami państw bloku wschodniego.
Opóźniona modernizacja Okęcia sprawiła, że do końca lat 60. XX wieku terminal kojarzył się z prowizorką i był "antyreklamą" Polski na arenie międzynarodowej. Dopiero w 1969 roku otwarto nowoczesny dworzec zaprojektowany przez Jana i Krystynę Dobrowolskich.
W okresie PRL-u port lotniczy Okęcie systematycznie się rozbudowywał, otwierano nowe terminale i wdrażano udogodnienia techniczne. W 1992 roku uruchomiono Terminal 1, a w 2001 roku zmieniono nazwę lotniska na im. Fryderyka Chopina. Przez dziesięciolecia Okęcie pozostawało oknem na świat dla Polaków.